Sunday, December 2, 2012

Wylie Stark - Del 28.




Wylie hade förväntat sig att det skulle kännas konstigt att gå mot Thomas hus när Thomas inte var där, men hon insåg när hon kom fram att hon faktiskt tänkte det som Sebastians hus lika mycket som det var Thomas. Kanske till och med mer när Thomas var borta. Det var endast två lampor tända, såg Wylie när hon närmade sig. Ett på nedervåningen, vardagsrummet, och en var tänd på sidan av andra våningen också, vilket efter en stunds eftertanke, Wylie bekräftade var Sebastians rum. Det slog henne att Sebastian hade varit här, förmodligen helt ensam hela dagen. Även om hon hade strulat till det hade hon åtminstone Steve omkring sig. Sebastian hade spenderat nyårsdagen själv.

Kanske skulle jag ha tagit något med mig, tänkte hon när hon ringde på dörrklockan. Det kom inget ljud från insidan, inga dundrande fotsteg som vanligtvis hördes efter dörrklockans signal när Thomas var hemma. Wylie såg en skugga i glaset nära toppen av dörren och klev tillbaka lite så att Sebastian kunde se att det var hon i fall han använde kikhålet. Det var en riktigt lång paus innan hon hörde spärren glida upp och Sebastian öppnade dörren.
Han öppnade den inte mycket, just nog för att kliva framför dörren och luta sig mot dörrkarmen. Han hade på sig smala jeans, vilket han verkade gilla att ha på sig, Wylie hade märkt det ett tag sen, och en lös blå t-shirt. Hans hår var halvtort som om han hade duschat en stund sedan.
"Ja?" Frågade han och såg på Wylie upp ifrån och ner när Wylie inte sa något.
“Åh, uhh-" Shit, Wylie hade inte planerat vad det var hon faktiskt skulle säga först. "Hej." Började hon besvärat.
“...Hallå." Svarade Sebastian som uppenbart inte var speciellt imponerad.
“Kan vi, uhh-kan vi prata om igår?" Hon bestämde sig för att börja med det på en gång då Sebastian inte verkade ha humöret för artigheter.
“Jag insåg inte att det fanns något att prata om." Den svidande tonen i hans röst sa något annat dock, och Wylie tog ett djupt andetag. Om det hade varit någon annan än Sebastian och hon visste att processen skulle vara jobbig, skulle hon förmodligen inte ha besvärat sig, men hon ville inte riktigt fly från sina problem. Hon saknade att prata med Sebastian genom random sms eller korta telefonsamtal, även om det bara hade gått en dag.
“Jag tror det är något," sa hon utan att kolla bort. "Och jag tror jag ska börja jobba på min ursäkt på en gång."
Sebastians uttryck ändrades faktiskt åt det, med ett lätt lyft av ögonbrynen. "Ursäkt." Upprepade han som om han sökte Wylie för att klargöra att det var därför hon kommit dit.
"Jepp. En ursäkt, jag bara-jag vill inte börja med en lista av undanflykter eller nå, men ja. Jag är verkligen ledsen Sebastian."
“För?"
Wylie var inte säker om Sebastian blev road av detta, eller om han faktiskt behövde att Wylie utvecklade det. Fortsätt, sa hon till sig själv, fortsätt prata, det var det du kom hit för att göra.
"...För att ha varit en full idiot, och-"
“Det var punkt tre i försäkrings policyn, var det inte?" Avbröt Sebastian och lät uttråkad.
“Det var va--?" Wylie skakade på huvudet. "Det är inte därför jag är här, jag är inte här på grund av något skämt eller så, jag menar-"
“Varför är du här då?"
“För att jag ville-okej, ja, jag var en full idiot, och jag bjöd med dig ut för att sedan ignorera dig för-jag menar, jag visste inte att du var där tills i morse, jag var så full, men jag är verkligen ledsen Sebastian." Sebastian förblev tyst, betraktade Wylie med en svagt rynkad panna. "Jag hade inte planerat att det skulle gå sådär eller så."
"Vad var din plan?"
Wylie ryckte på axlarna. "Jag ville-Jag ville bara ha en kul kväll. Jag ville att du skulle ha kul. Jag var-jag trodde inte att du skulle komma och jag... Jag vet inte. Jag antar att jag var lite upprörd och jag-jag försöker inte klandra dig eller nå" la hon till snabbt. "Jag ville inte tvinga dig att gå eller något, jag är bara... Jag är bara en idiot."
Sebastian suckade och kollade bort över Wylies axel. "Wylie, det angår inte mig vem du dejtar, jag-"
"Jag dejtar inte Andrew, Sebastian, jag gillar inte-jag var full, och han var bara... Det var en olyckshändelse, okej?" Wylie såg på Sebastian försiktigt, hon på såg det lilla strecket mellan hans ögonbryn medan han vände sig för att se på Wylie igen, och en liten optimistisk röst ville plötsligt att Wylie skulle pressa honom lite. "...Stör han dig-är det...?"
“Han-nej." Svarade Sebastian snabbt och blinkade, såg över Wylies axel igen.
“...Sebastian?"
“Jag vill inte prata om det Wylie." Sa han, orden lät lite rusade, och han tryckte upp dörren hela vägen och tog ett steg åt sidan. "Det är kallt."
Wylie kollade från Sebastian in till huset, sedan tillbaka mot Sebastian igen, och såg när han plötsligt himlade med ögonen. "Wylie, sluta stå där som en sparkad valp, det passar dig inte väl. Ta av dina skor vid dörren."

1 comment: